سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جیبوجت

گلیم؛ یادگاری از مشهد و اهواز

    نظر

 

گلیم؛ یادگاری از مشهد و اهواز

اهواز

اهواز از کلان شهرهای ایران است که مرکز استان خوزستان نیز محسوب می شود. اهواز یکی از شهر های صنعتی مهم ایران است و از نظر جمعیت در رده هفتم بین شهرهای پر جمعیت ایران قرار دارد و در قسمت جلگه ای خوزستان شکل گرفته که ارتفاع آن 12 متر از سطح دریا می باشد. شهر اهواز دارای مساحتی بالغ بر 18650 هکتار است که این شهر را سومین شهر ایران از نظر مساحت کرده است. شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب (بزرگترین تولیدکننده نفت ایران) در اهواز قرار دارد. شرکت ملی حفاری ایران (بزرگترین شرکت حفاری کشور) نیز واقع در اهواز می باشد. همچنین بعضی از بزرگترین کارخانه های مادر ایران، در اهواز هستند. عبور پر آب ترین رودخانه ایران، رود کارون، از اهواز صورت می گیرد و این باعث شده که این شهر را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می کند. اهواز یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران به انتخاب مسافران ایرانی و حتی از سرتاسر دنیا نامیده شده است. اهواز شهر صنعتی است و بسیاری برای کار و فعالیت های روزانه به این شهر سفر می کنند، اگر شما نیز قصد سفر به اهواز را دارید با خرید بلیط هواپیما چارتر اهواز سفری پر از آرامش و عالی را تجربه کنید.

اهواز

گلیم بافی در اهواز

گلیم بافی یکی از با ارزش ترین صنایع دستی اهواز می باشد که اکثرا به دست زنان و دختران روستایی و عشایر این منطقه بافته می‌شود. گلیم نیز مثل قالی به وسیله دار بافته می‌شود و تفاوت آن با فرش یا قالی این است که به آن زیرانداز بدون پرز نیز می گویند. گلیم در هر منطقه خصوصیات مربوط به خود را دارد. گلیمی روستاییان عرب نشین اهواز می بافند دارای تار و پود پشمی است و رنگی که در بافت آن‌ها استفاده می شود سبز، نارنجی، صورتی، قرمز، سرمه‌ای، سفید و آبی می باشد. علاوه بر این نیز طرح هایی که در آن‌ها استفاده می شود هندسی و از ذهن الهام گرفته می شود. گلیم هفتکل یکی از معروف ترین گلیم های بافته شده در استان خوزستان می باشد.

گلیم بافی اهواز

مشهد

مشهد کلانشهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی می باشد. مشهد در زمان افشاریان، به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده است. مشهد دارای 351 کیلومتر مربع مساحت است که دومین شهر پهناور ایران بعد از تهران محسوب می شود. مشهد به علت وجود حرم مطهر "علی بن موسی الرضا" هشتمین امام مذهب شیعه، هر سال بیشتر از 27 میلیون زائر و گردشگر از داخل کشور، و بیش از 2 میلیون زائر از خارج کشور را در خود جای می دهد. مشهد در نواحی اطراف کشف رود و در دشت مشهد که بین کوه های هزار مسجد و بینالود می باشد بنا شده است. بیشترین ارتفاع مشهد 1150 متر و کم ارتفاع ترین نقطه آن 950 متر می باشد. نام مشهد به معنی محل شهود و محل شهادت است. سفر به شهر مشهد برای کسانی که علاقه مند به آرامش و سفرهای زیارتی هستند، بسیار مناسب خواهد بود، و می توانند به راحتی به سایت جیبوجت مراجعه کرده و با اطلاع از قیمت بلیط هواپیما مشهد و خرید آن به این شهر دوست داشتنی و معنوی عظیمت کنند. این را نیز در نظر داشته باشید که سفر به مشهد برای هر قشری با هر بودجه ای می تواند سفری عالی و به یاد ماندنی باشد.

مشهد

گلیم بافی در مشهد

هنر گلیم بافی پیشینه ای به دوران تاریخی و قبل از اسلام دارد، ولی در زمان اسلام هنر و سلیقه کویرنشینان، روستاییان و بومیان باعث به وجود آمدن خلاقیت های هنری و شکوفایی آن با برگرفتن از طبیعت اطراف بود. امروزه زنان روستایی پاره ای از زمان زندگی روزمره خود را به بافت گلیم می گذرانند. گلیم ها دارای نقش های پر تنوع حیوانی و طراح های هنری هستند که از انواع آن می‌توان گلیم سوماک و گلیم سوزنی می باشند.

گلیم بافی مشهد

سفر کردن به دو شهر زیبا و همینطور دوست داشتنی اهواز و مشهد نیازمند تمهیداتی است که سفر شما را بسیار راحت و لذت بخش می کند. تهیه بلیط هواپیما از جمله این اقدامات می باشد که مجموعه جیبوجت رفع این نیاز شما را بسیار ساده کرده است.به سایت جیبوجت مراجعه و با رزرو بلیط هواپیما نیمی از اقدامات سفر خود را انجام داده و با آرامش به بقیه کارها برای سفر خود رسیدگی کنید.